sobota, 31 grudnia 2011

MEDYTACJA - KROK III - KONCENTRACJA - WIZUALIZACJA

W kroku II nauczyliśmy się praktykować koncentrację zmysłów. Ćwiczyliśmy każdy ze
zmysłów poprzez ćwiczenia koncentracji. W tym kroku rozszerzymy naszą koncentrację,
pracując już nie z jednym, a z dwoma lub trzema zmysłami równocześnie.
Przytoczę kilka
przykładów, z których kompetentny uczeń będzie w stanie opracować i rozwinąć swoje
własne pole działania.

Wyobraź sobie zegar z ruchomym wahadłem wiszący na ścianie. Twoje wyobrażenie musi
być tak kompletne, jak gdyby ten zegar naprawdę wisiał na ścianie. W tym samym czasie
próbuj postrzegać tykanie tego zegara przy pomocy swojego zmysłu słuchu. Spróbuj
utrzymać to podwójne wyobrażenie wzroku i słuchu przez pięć minut. Ponownie, na początku
będzie ci się to udawało jedynie na kilka sekund, lecz przy częstym powtarzaniu, będziesz w
stanie to udoskonalić i utrzymywać przez wymaganą długość czasu. Praktyka czyni mistrzem!
Powtarzaj to ćwiczenie z podobnym obiektem, takim jak gong, gdzie nie tylko słyszysz jego
brzmienie, lecz również widzisz osobę uderzającą w niego. Spróbuj wizualizować strumień iszum wody lub pole żyta kołyszące się na lekkim wietrze, równocześnie słuchając szumu tego
wiatru. Dla odmiany możesz również stosować własne eksperymenty, które będą
wykorzystywać dwa zmysły, na przykład wzroku i czucia (zmysłu dotyku), czy nawet trzy.



Wszystkie zmysły muszą być stymulowane i rozwijane koncentracją. Szczególną wagę należy
przywiązać do zmysłu wzroku, słuchu i czucia, które w nauce są najważniejsze dla
jakiegokolwiek dalszego postępu ucznia. Zatem praktykuj
pilnie każdego dnia. Gdy już jesteś w stanie utrzymać dwie lub trzy koncentracje zmysłowe
na raz przez co najmniej pięć minut, to ćwiczenie jest zakończone.


Jeśli podczas ćwiczeń koncentracji doświadczysz zmęczenia, to natychmiast je zakończ i
odłóż na bardziej dogodny czas, kiedy jesteś mentalnie bardziej rozbudzony. Wystrzegaj się
zaśnięcia podczas ćwiczeń. Z doświadczenia wiemy, że najbardziej dogodnym na nie czasem
są wczesne godziny poranne.
Kiedy już osiągniesz określony poziom koncentracji opisany powyżej i jesteś w stanie
równocześnie stosować dwa lub trzy zmysły przez pięć minut, to możesz przejść do
następnego ćwiczenia.


Ponownie, przyjmij wygodną pozycję, jaką stosujesz do wszystkich ćwiczeń koncentracji.
Zamknij oczy i wizualizuj tak plastycznie, jak tylko możesz, obszar, który jest ci dobrze
znany – wioskę, konkretne miejsce, dom, ogród, łąkę, wrzosowisko lub las. Utrzymaj tę
wizualizację. Upewnij się, że utrzymujesz każdy szczegół, jak kolor, światło i formę. To, co
wizualizujesz czy wyobrażasz sobie, musi być tak prawdziwe, jakbyś był osobiście obecny w
tym konkretnym miejscu. Absolutnie nic nie powinno uciec twojej uwadze i nic nie powinno
być przeoczone ani ominięte. Gdybyś stracił obraz bądź gdyby stał się on rozmyty,
natychmiast przywołaj go na nowo, lecz dużo wyraźniej niż poprzednio. To ćwiczenie można
uznać za ukończone, jeśli jesteś w stanie utrzymać obraz w wyobraźni przez co najmniej pięć
minut.

Następnie spróbuj dodać do tych scenerii koncentrację akustyczną. Jeśli wizualizujesz
piękny las, to w tym samym czasie słuchaj śpiewu ptaków, szumu wody w małym potoku,
szelestu wiatru, bzyczenia pszczół etc. Jeśli powiedzie ci się z tą scenerią, wybierz inną,
podobną, lecz tym razem sam ją nakreśl. Wszystkie powyższe ćwiczenia mają być
praktykowane przy zamkniętych oczach. Ćwiczenia te są ukończone, jeśli udaje ci się
wyobrażać każdy obszar, miejsce czy wioskę przez co najmniej pięć minut przy zastosowaniu
dwóch lub trzech zmysłów równocześnie.


Kiedy już osiągnąłeś ten poziom koncentracji, musisz osiągnąć ten sam poziom umiejętności
z tym ćwiczeniem, lecz przy otwartych oczach.
Dokonuje się tego, skupiając oczy na jednym
punkcie lub wpatrując się w pustą przestrzeń bądź w absolutną nicość. Kiedy praktykujesz to
ćwiczenie, twoje fizyczne otoczenie musi przestać dla ciebie istnieć, a wybrany obraz ma
powstać przed twoimi oczyma jak fata morgana zawieszona w powietrzu. Kiedy uda ci się
utrzymać jeden obraz przez co najmniej pięć minut, wybierz następny. Ćwiczenie to jest
ukończone, kiedy przy otwartych oczach możesz przywołać obraz jakikolwiek sobie życzysz i
utrzymać go przez pięć minut jednym lub większą ilością zmysłów. Wszystkie przyszłe
ćwiczenia koncentracji powinny być praktykowane w dokładnie taki sam sposób – tak jak po
przeczytaniu książki pozwalasz, by obrazy opisanych w niej zdarzeń przeszły przez twoje oko
umysłu.


Nauczyliśmy się, jak wyobrażać sobie miejsca i lokalizacje, które widzieliśmy i znamy.
Następnym krokiem jest wyobrażanie sobie miejsc, wiosek i miast, których nigdy nie
widzieliśmy.
Na początku wyobrażamy sobie te miejsca przy zamkniętych oczach, a kiedypraktykujemy to samo ćwiczenie koncentracyjne z oczami otwartymi. Ćwiczenie jest
zakończone, kiedy uda ci się utrzymać ten obraz z otwartymi oczyma przez co najmniej pięć
minut przy zastosowaniu dwóch lub trzech zmysłów równocześnie.


Z pozbawionych dynamiki obiektów, takich jak: miejsca, wioski, miasta, domy i lasy,
przechodzimy do żywych stworzeń
, jak: psy, koty, ptaki, konie, krowy, cielęta, kurczaki.
Wyobraź je sobie dokładnie w ten sam sposób jak wszystkie inne obiekty, które były
przedmiotem naszych ćwiczeń koncentracji – najpierw, przez pięć minut z zamkniętymi
oczyma, a następnie przez pięć minut przy oczach otwartych.

Kiedy już to osiągniemy,
wyobrażamy sobie zwierzęta w ruchu – na przykład kota myjącego się, łapiącego mysz lub
pijącego mleko, szczekającego i biegnącego psa, ptaka w locie itp. Uczeń może wybrać te
bądź inne sytuacje – zależnie od jego woli. Ćwiczenie jest najpierw praktykowane z
zamkniętymi oczyma, a następnie z otwartymi. Jeśli wykonasz je z zamkniętymi oczyma
przez pięć minut i przez pięć minut z otwartymi, ćwiczenie jest zakończone i możesz przejść
do następnego.
W ten sam sposób wyobrażaj sobie ludzi – najpierw przyjaciół, bliskich, znajomych,
zmarłych znajomych i przyjaciół, a potem obcych i ludzi, których wcześniej nigdy nie
widziałeś.
Najpierw wyobrażaj sobie ich twarze, oczy, brwi, nos, usta, zęby, rysy twarzy, szczęki,
policzki, uszy, włosy, skórę, a potem całą głowę, kończąc na ubraniu noszonym przez tę
osobę. Zawsze praktykuj najpierw z zamkniętymi oczyma, a następnie z otwartymi, przez co
najmniej pięć minut, zanim przejdziesz do wyobrażania ludzi w ruchu, na przykład idących,
pracujących, mówiących. Jeśli uda ci się z jednym zmysłem, wizualnym, to dodaj zmysł
akustyczny, by słyszeć jak osoba mówi, wyobrażając sobie, że słyszysz jej głos. Zrób
wysiłek, by twoje wyobrażenie odpowiadało rzeczywistości, na przykład brzmienie czy
wysokość głosu, mówienie powoli bądź szybko. Słuchaj głosu w wyobraźni w dokładnie ten
sam sposób, jak dana osoba naprawdę mówi, najpierw z zamkniętymi oczyma, a następnie z
otwartymi.

Kiedy już uda ci się wykonać te ćwiczenia, zacznij wyobrażać sobie osoby całkowicie obce,
ludzi, których nigdy wcześniej nie widziałeś. Wizualizuj różne cechy twarzy i głosy. Niech
będą mężczyznami lub kobietami, w dowolnym wieku. Następnie wizualizuj ludzi innych ras,
mężczyzn, kobiety, dzieci, młodych i starych, pochodzących z Indii, Afryki, Chin czy Japonii.
Gdybyś potrzebował jakiejś pomocy w odniesieniu do stymulacji wizualnej, zapoznaj się z
książkami czy czasopismami w tym temacie. Wizyty w muzeach są bardzo wskazane w tym
celu.